De omgeving is groot nieuws – en een groot discussieonderwerp in de klas

0
970
Mandatory Credit: Photo by FERNANDO BIZERRA JR/EPA-EFE/Shutterstock (10404356d) Prevfogo firefighters, an Ibama forest brigade formed by indigenous people of the Tenhari ethnic group, participate in fire fighting efforts fire in an indigenous reserve located in Humaita, state of Amazonas, Brazil, 07 September 2019. Brigades still fighting fires in the Amazon forest in Brazil, Humaita - 07 Sep 2019

Dankzij tientallen jaren van toewijding door leraren die milieu-onderwerpen in de klas hebben gebracht, zijn de studenten van vandaag meer opgeleid over ecologie en de natuurlijke wereld dan ooit tevoren. En nu, dankzij orkaan Katrina, de orkaan en de daaruit voortvloeiende overstroming die een groot deel van de Golfkust verwoestte in de zomer van 2005, zijn milieuproblemen op de voorpagina’s van kranten en prime-time nieuwsuitzendingen op tv gekomen. De omgeving is groot nieuws. En voor veel kinderen is het eng nieuws.

Opwarming van de aarde; ijsberen die uitsterven; kolonies bijen die overal in de VS sterven: deze en andere verhalen op tv kunnen kinderen van schoolgaande leeftijd van streek maken. Voor leraren kan dit een groot probleem zijn, of het kan een gelegenheid zijn om kinderen te betrekken, om hen te informeren over de problemen en hun mogelijke oplossingen, en om kinderen enthousiast te maken voor wetenschappelijke onderwerpen en procedures.

Gelukkig is er veel geschreven en videomateriaal dat kinderen leert over wetenschap en de natuurlijke wereld. Er zijn boeken, tijdschriften en dvd’s beschikbaar die elk denkbaar onderwerp behandelen. Docentenhandleidingen zijn beschikbaar voor veel van de tijdschriften en bieden suggesties voor het opnemen van het materiaal in het lesprogramma. Veel van dit materiaal is gericht op actuele milieuproblemen.

Ja, de omgeving is nu een groot, eng nieuwsverhaal. Maar met het juiste materiaal en een creatieve aanpak, kunnen leraren de angsten van hun studenten omleiden naar leren, naar wetenschappelijke kennis en naar het ontwikkelen van een activistische benadering van de wereld die sommige van deze jonge mensen in de richting kan sturen om veel van deze serieuze wereldwijd op te lossen problemen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here